piątek, 20 sierpnia 2010

Niedobór kwasu foliowego.


Mam taki problem: Od 3 tygodni w szkole mam ciężki okres typu 6 kartkówek- 10 tygodniowo. Ostatnio jak już się trochę uspokoiło zauważyłam, że nie mam na nic siły, jestem osłabiona, nie mam ochoty na naukę, czasami występuje stan podgorączkowy, zdarza mi się takie wahania nastroju. Czy powyższe czynniki mogą być spowodowane brakiem witamin, a głównie kwasu foliowego?

~ Dommi



Droga Dommi!

Jako że przejęłam to pytanie, a nie jestem specjalistką w tej dziedzinie, poprosiłam o pomoc pewną studentkę medycyny, uznając, iż to wiarygodne źródło informacji. Jej odpowiedź jest następująca:

"Objawy świadczą o niedoborze kwasu foliowego. W takiej sytuacji zalecam uzupełnienie jego poziomu w organizmie poprzez zakupienie multiwitaminy oraz wzbogacenie codziennych posiłków o produkty zawierające kwas foliowy;). Najlepiej udać się do lekarza rodzinnego (ewentualnie szkolnej pielęgniarki)".

A teraz co nieco o kwasie foliowym:

"Kwas foliowy reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek; wpływa dodatnio na system nerwowy i mózg, decyduje o dobrym samopoczuciu psychicznym; zapobiega uszkodzeniom tzw. cewy nerwowej u rozwijającego się w łonie matki dziecka, ma pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków; bierze udział w zachowaniu materiału genetycznego, w przekazywaniu cech dziedzicznych komórek, reguluje ich podział; usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego, uczestniczy w tworzeniu soku żołądkowego, zapewnia sprawne działanie wątroby, żołądka i jelit; jest czynnikiem antyanemicznym, pobudza procesy krwiotwórcze, czyli powstawanie czerwonych krwinek; chroni organizm przed nowotworami (szczególnie rakiem macicy).

Skutki niedoboru:

    * zahamowanie wzrostu i odbudowy komórek w organizmie,
    * mała ilość czerwonych ciałek we krwi, tzw. anemia megaloblastyczna (makrocytowa),
    * uczucie przemęczenia i kłopoty z koncentracją,
    * stany niepokoju, lęku, depresja, nadmierna drażliwość,
    * bezsenność, roztargnienie, problemy z pamięcią,
    * zaburzenia w trawieniu i we wchłanianiu składników odżywczych, niedożywienie, biegunka, zmniejszony apetyt, obniżona masa ciała,
    * stany zapalne języka oraz błony śluzowej warg, bóle głowy, kołatanie serca, przedwczesna, siwizna,
    * u dzieci i młodzieży zahamowanie wzrostu.

Źródła w pożywieniu:

Znajduje się w liściastych warzywach, szczególnie zielonolistnych (sałata, szpinak, kapusta, brokuły, szparagi, kalafiory, brukselka) a także w pomidorach, grochu, fasoli, soczewicy, soi, burakach, orzechach, słoneczniku, drożdżach piwnych, wątrobie, żółtku jajka, pszenicy, pomarańczach, bananach, awokado. W wielu krajach (nie w Polsce) kwasem foliowym wzbogaca się chleb."



(Źródło: niezawodna Wikipedia.)

Kwas foliowy w medykamentach:

np. FOLIK 0,4 mg x 30 tabletek

Skład:
1 tabl. zawiera 400 µg kwasu foliowego.
Cena w aptekach: 8,39 zł

Pozdrawiam!
Megu;)

Megu (20:21)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon wykonała prudence. z Panda Graphics. Credits: x | x