środa, 8 czerwca 2011

Zespół Aspergera


Mam poważny problem...otóż, chodzę z chłopakiem 10 miesięcy. Ale o jego chorobie dowiedziałam się, jak już zostaliśmy parą. Po kilku miesiącach zaczął się dziwnie zachowywać, mówić nieświadomie przykre rzeczy, wystarczy, że coś przykrego go spotkało. Potem mnie przeprasza kilkadziesiąt razy. I jest tak jakby nic złego się nie wydarzyło. Jeszcze coś...dowiedziałam się też, że pokazuje smsy, które dostaje ode mnie rodzicom, bo twierdzi że jest bezradny. Ale tak być nie powinno:( Wiem jeszcze, że cierpi na zespół aspergera, często tak ma, że powtarza to samo zdanie, ma tylko dwa zainteresowania, ciągle o tym mówi, ale przyzwyczaiłam się. Mimo to bardzo go kocham, zawsze staram się mu pomóc. Ale wiecie może, jak postępować z takimi osobami? czy to może być przeszkodą w związku? Pozdrawiam. i cierpliwie czekam na pomoc:) 
~martyna301


   
Kochana Martyno,
niestety nie jestem wstanie powiedzieć ci, czy choroba ta może być przeszkodą w związku… Na pewno jest przeszkodą w kontaktach międzyludzkich i nawiązywaniu jakichkolwiek znajomości, bowiem ludzie z zespołem Aspergera, podobnie jak ci dotknięci Autyzmem;mają swój świat. Często da się u nich zaobserwować chwilowe ‘wyłączenie się’ z rzeczywistości, do której wracają gdy, np.: pomacha się im ręką przed oczami lub dotknie ramienia. 
Warto również wiedzieć, że są oni bardzo wrażliwi na zapachy, dźwięki czy kolory
Jeśli chodzi o zaobserwowane przez ciebie zachowania twojego chłopaka, mam na myśli mówienie ‘prosto z mostu’, to nie jest to nawet w najmniejszym stopniu jego winą. Nie posiada on bowiem niektórych zahamowań, które w naszym świece są pewną ogólnie przyjętą normą. Postępuje w sposób logiczny i prosty, nie bawiąc się w zawiłości, do których należy grzeczne wypowiadanie swojej opinii. 
Choroba ta charakteryzuje się także złą tolerancją na nowości, zmiany i niespodzianki. Wówczas często zachowanie diametralnie się zmienia i dochodzi do wybuchów złości, płaczu. Aby temu zapobiec, należy przygotowywać taką osobę odpowiednio wcześnie i dokładnie jej tłumaczyć co się stanie, dlaczego, po co etc. 
Widoczne są również problemu ze sprawnością manualną
A propos smsów... Ludzie z Aspergerem ciężko nawiązują kontakty, a gdy im się to uda, ufają niemalże bezgranicznie. Właśnie zapewne dlatego twój chłopak pokazuje wiadomości swoim rodzicom. 
Napisałaś też, że ma tylko dwa zainteresowania. Osoby z tą chorobą często są znakomitymi umysłami ścisłymi- matematykami, informatykami, fizykami. Są oni rzadko obdarzeni normalnym ilorazem inteligencji, bowiem większość z nich ma ponadprzeciętne zdolności, którymi nie mogą pochwalić się niekiedy profesorowie;) Tacy intelektualiści są cenionymi na całym świecie specjalistami, których jedyną wadą są pewne trudności w relacjach z innymi pracownikami. 
Ponadto są często pedantyczni, a symetria i schematyczność odgrywa znaczącą rolę w ich życiu. 
Istnieje opinia, według której ręce chorych z tym zespołem,prowadzą oddzielne życie. Chodzi o to, że często znajdują się w nich różnorodne przedmioty, które są uciskane, obracane czy drapane przez niecierpliwe dłonie… 
Również przysłowiowe ‘usiedzenie w miejscu’ jest dla niektórych sporym wyzwaniem,wówczas gdy coś w otoczeniu nie jest takie, jakie być w ich mniemaniu być powinno. 
Powracając na chwilkę do zainteresowań i nauki- Asperger sprawia, że czytanie normalnych książek jest horrendalnie nudne. Dlatego łatwo da się zauważyć,że encyklopedie i atlasy są pożądaną lekturą, której znaczna część zostaje w głowie
Na koniec ważną informacją jest również to, że posługują się oni bogatym słownictwem, często zbyt poważnym jak na swój wiek. 

Mam nadzieję, że to, co napisałam, choć trochę pomoże ci zrozumieć tę chorobę, a zarazem twojego chłopaka. 
Życzę wam wszystkiego co najlepsze i pozdrawiam gorąco, 
BallerinaGirl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon wykonała prudence. z Panda Graphics. Credits: x | x