czwartek, 19 kwietnia 2012

Jak zacząć rysować


mam prośbę, moglibyście zrobić coś na temat początkującego rysownika? Z góry dziękuję

~Ja
   
Droga Ja!

Dałaś mi trudne zadanie, nie powiem. Wymagało podszkolenia mojej wiedzy na ten temat. Troszkę poczytałam, dowiedziałam się o paru sprawach i chyba jestem gotowa, aby opowiedzieć o znaleziskach. Po pierwsze zastanów się co zamierzasz rysować. Możliwości jest wiele. Manga, komiksy, portrety, duży wybór. W niektórych fazach „szkolenia” ma to znaczenie, jednak w ostateczności pozostaje Ci ochrzcić się rysownikiem ogólnym. Teraz po kolei.

1. Przygotowanie
  
Niedopuszczalne jest rysowanie na kolanie, w środku nocy i do tego przy świeczce. O kilku rzeczach trzeba pamiętać zawsze i wszędzie. Po pierwsze miejsce pracy. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest porządne i dość obszerne biurko(lub stół) z wygodnym krzesłem. Na czas pracy obowiązkowo znikają z niego wszystkie zbędne przedmioty. Tylko zajmują przestrzeń. Przed Tobą mają pozostać tylko i wyłącznie przybory oraz kartka papieru. Dodatkowo musisz pomyśleć o oświetleniu. Źródło postaw po stronie przeciwnej do ręki którą rysujesz. Wtedy nie będziesz robiła cienia. Ważne jest tutaj aby dobrze dobrać ilość światła. Przyciemniane lampki odpadają, wyrzuć je do kosza od razu.
Najważniejszą sprawą są przybory. Zacznijmy od ołówków. Zakres twardości jest dość obszerny: od 9H do 9B. Im więcej H tym linie są cieńsze i jaśniejsze. Przy B jest oczywiście analogicznie. Jest jeszcze jedna różnica. Miękkie ołówki szybciej się ścierają i trzeba je częściej strugać. Osobiście piszę 8H i ostatni raz ostrze dotknęło go dobry miesiąc temu, a praktycznie nigdy się z nim nie rozstaję. Nie napisze tutaj jaką twardość ołówka powinnaś wybrać, jest to kwestia w pełni indywidualna. Popróbuj najlepiej z każdym i wtedy zdobędziesz pewność. Również polecam trzymać się jednej sprawdzonej firmy. Skakanie nigdy nikomu na dobre nie wyszło.
Co do gumek to masz dowolność. O gustach się nie dyskutuje. Jednak najważniejsze jest to aby dobrze ścierała ołówek. Nie może go rozmazywać. Tutaj też musisz popróbować różnych opcji, aby odpowiadało Twoim preferencjom. Poszukaj swojej gumki idealnej.
Następnie papier. Na początek wystarczy zwykły blok. Póki nie wyrobisz sobie wprawy, myślę, że to na czym rysujesz nie będzie robiło różnicy. Pamiętaj, że im papier cieńszy tym mniej wycierania wytrzyma. Do treningów wystarczy zwykły ksero. Jest tańszy i przynajmniej nie będzie Ci szkoda go drzeć po nieudanych próbach narysowania czegoś. Do prac poważnych można zatroszczyć się o specjalne arkusze artystyczne. Znajdziesz je w specjalistycznym sklepie.
Co do temperówki, jest mało zaleceń. Musi dobrze ostrzyć, dlatego lepiej unikać egzemplarzy typu gadżet. W razie potrzeby oczywiście wymienisz ją na nową, jednak lepiej zainwestować parę groszy więcej na lepszy model. Jego znalezienie nie powinno stanowić żadnego problemu.
Ważne jest również czym wykończysz swoje dzieło. Jeśli ma pozostać czarno-białe, nie ma problemu. Jeżeli jednak wolisz pobawić się kolorami, opowiązkowo znajdź dobre kredki lub farby(polecam tempery, dają świetne efekty).

2. Warsztat
  
Nie raz już czytałam i słyszałam o tym, że każdy może rysować. Kurczowo się tego trzymam, gdyż jest to bardzo optymistyczna wersja. Dlatego, na poparcie owej tezy, trzeba pomyśleć o warsztacie. On właśnie jest niezbędny, aby Twoje rysunki były ładne i poprawne jakościowo. Obalam tutaj pogląd, że aby zdobyć dobry warsztat trzeba wydać dużo pieniędzy na kursy. Bzdura. Wystarczy samozaparcie, determinacja i oczywiście wolny czas. Usiądź przed kartką, chwyć w dłoń ołówek i rysuj! Wiadomo, na początku będzie ciężko, efekty pracy nawet w najmniejszym stopniu Cię nie zadowolą. Ważne, aby to nie odebrało Twoich chęci.
Pierwsze rysunki powinny przedstawiać proste figury geometryczne. Postaraj się tak dodać światłocień, aby „wyszły” z kartki. Chodzi o to by nadać im przestrzenności.
Jeśli w tym nabierzesz wprawy, czas na mało skomplikowane przedmioty, takie jak szklanki, wazony. Rysując, ciągle patrz na swojego „modela”. Zacznij od ogólnych form, szczegóły zostaw na potem. Może te ćwiczenia wydadzą Ci się głupie i niepotrzebne, zdaje sobie z tego sprawę. Jednak dzięki nim zdobędziesz wprawę, nauczysz się jak operować światłem i cieniem.
Następny etap to już trudniejsze kompozycje. Aby łatwiej przyszło Ci zacząć, warto zmierzyć się w pierwszej kolejności z przerysowywaniem. Po prostu patrzysz na już gotowy rysunek i próbujesz go przenieś na kartkę przed sobą. W końcu wprawna ręka to podstawa. Zmieniaj pozy, fryzury postaci. Gdy poczujesz się już gotową, rysuj swoje własne prace! Jednak i tutaj warto mieć jakieś oparcie. Coś z czego można zapożyczyć pewne elementy jest bardzo pożyteczne. Nawet profesjonaliści z tego korzystają, więc nie wstydź się i zrób podobnie. Po wielu próbach i może nieudanych pracach, wreszcie dojdziesz do wprawy.

3. Błędy początkujących
  
Za mały kontrast
Tak, to jest duży problem. Większość osób boi się, że przesadzi w jedną stronę i odwraca się to w drugą. Bez kontrastu nie ma szans na realizm, a przecież on jest jedną z ważniejszych rzeczy. Dbaj o to. Za nim uznasz pracę za skończoną, odejdź na pewną odległość. Przypatrz się dokładnie, może w innym świetle. Po takiej kontroli na pewno wszystko ładnie wyjdzie.

Zbyt delikatne cieniowanie
Łączy się to z poprzednim punktem. Przyciskaj mocniej ołówek. Cień musi być pełny i wyrazisty, żeby nikt nie miał wątpliwości czy to światłocień, czy może tylko niechcący dotknęłaś kartki brudnym palcem. Ta kwestia jest bardzo trudna, przyznaję, jednak do wypracowania. Ćwicz najpierw na różnych kształtach. Jeżeli od razu zaczniesz na gotowych szkicach, możesz być załamana efektem.

Niestaranny szkic
Jest to duży problem. Tutaj wyjedziesz trochę za linię, tutaj coś usuniesz, a co tam. Taką postawę trzeba od razu wyrzucić do śmieci. Kiedy już zabierasz się za rysowanie, zrób to najporządniej jak potrafisz. Włóż serce w swą pracę. Złe proporcje, niechlujne elementy skreślają cały rysunek już na starcie.

Pośpiech
Największą wadą początkującego, bez względu na dziedzinę, to chęć zrobienia wszystkiego od razu. Niestety tak się zdecydowanie nie da. Usiądź, wypij spokojnie herbatę i rysuj dopiero wtedy. Daj sobie dużo czasu, nie bierz do ręki ołówka gdy za piętnaście minut masz autobus do szkoły. Co z tego wyjdzie? Nic. Na jeden obrazem poświęć nawet kilka miesięcy, ale dopracuj go. Tak będzie lepiej, uwierz.

Złe proporcje
Chyba najtrudniejsza część rysunku. Jednak co zrobić? Nie ważne co znajdzie się na Twojej pracy, określone wymiary muszą być. Przypatrz się dokładnie zdjęciu z jakiego korzystasz, poczytaj trochę o proporcjach w rysunku. Bez problemu znajdziesz to w Internecie. Wiadomo, z początku będzie Ci ciężko, jednak z czasem dojdziesz do wprawy.

Napisałam tu parę spraw, moim zdaniem ważnym. Nie rozwodziłam się nad tym jak trzeba rysować bo nie chcę Ci wciskać bzdur. Podałam informacje zebrane z różnych źródeł, ale również zaczerpnięte z własnych obserwacji. Mam nadzieję, że trochę pomogłam. Dla uzupełnienia dodam strony internetowe.http://issuu.com/norules/docs/profesjonalnykursrysowania Znajdziesz tutaj kurs rysunku, myślę, że się przyda. Warto przeczytac go od deski do deski. http://kurs-manga.pl/ A to gdybyś chciała zająć się tworzeniem Mangi.

Życzę pięknych rysunków!
Loremi

1 komentarz:

  1. Rysowałam kiedyś,ale niestety to zanikło...:( szkoła była powodem bo niestety coraz więcej zadawane (podstawówka i gim. rysowałam,potem zaczęłam pastelami malować niestety od gim.coraz rzadziej mogłam to robić wiec musiałam przerwać). Próbowałam długo po tym wrócic ale nic.kompletnie NIC mi nie wychodziło.Nawet to co kiedyś było łatwo mi narysować.To jak zmarnowany talent:(. Potem wiersze,ktore też niestety znikly ni stąd ni zowąd wena odeszła:(.Odkad pracę mam też niestety już nie dawało się wymysleć czegokolwiek bo niestety tzw.siła mysli jest niezbędna.Może parę w tym roku po tej długiej przerwie cos tam napisałam ale to już nie te same wiersze co wtedy...I tak mija kolejne dobro... :(. Czas i siła-2 ważne rzeczy jakich brak....

    OdpowiedzUsuń

Szablon wykonała prudence. z Panda Graphics. Credits: x | x