niedziela, 14 grudnia 2014

WYJAZD NA OBÓZ - jak przekonać rodziców?

Załogo!


Ostatnio pani od j.angielskiego ogłosiła, że szkoła organizuje wyjazd na obóz z języka angielskiego, na 5 dni w sudety (mieszkam w Lublinie) za ok 320 zł, w co trzeba by wliczyć dojazd 100zł (50zł za pociąg w jedną strone) i 100 zł na różne rzeczy typu pamiątki, chusteczki itp, więc razem wychodzo ok 550 zł. Nie jestem najbogatsza, ale chciałam sprzedać kolczyki które dostałam na kominie i NIGDY ich nie założyłam bo nie podobały mi się,a wiem że ciocia dała za nie 700+ zł. Więc za 500zł min mogę je sprzedać + 150 które uzbierała bym w 50 dni z kieszonkowego. Ale... mama mi nie pozwala, taka okazja nigdy więcej się nie powtórzy a osoby które były 2 lata temu mówiły że jest tam bardzo fajnie. I w tym roku też jadą. Jestem dobra z angielskiego więc chciałabym trochę się poduczyć, ale nie wiem jak przekonać mame (tata i tak się zgodzi bo on kasy nie daje) żebym mogła tam jechać. Strasznie mi zależy, bardzo ale nie wiem co robić. Truje już jej głowę tym od prawie tygodnia, codziennie wieczorem gadamy o tym ok pół godziny lecz ona nadal nie da się przekonać. Próbowałam chyba wszystkiego. Pomocy! 

Z góry dziękuje. 

~ ELL




Droga ELL,

po pierwsze, przepraszam, że tak długo czekasz na odpowiedź. Mam nadzieję, że do tego czasu sprawa się wyjaśniła i udało Ci się wyjechać na obóz. Jeśli jednak nadal namawiasz mamę, spróbuję Ci pomóc.

Piszesz, że jesteś dobra z angielskiego i wyjazd na obóz językowy pomógłby Ci w podszkoleniu języka. Po drugie, będą tam znajome Ci osoby, więc obóz nabierze również towarzyskiego charakteru. 
Z Twojej wiadomości wynika, że naprawdę bardzo zależy Ci na wyjeździe i potrafisz podać dwa bardzo konkretne argumenty. Jesteś także świadoma kontrargumentu mamy, dotyczącego kosztu wyjazdu, na który znalazłaś rozwiązanie. 

Wspomniałaś, że podjęłaś już próby rozmów na temat wyjazdu, ale nie przynoszą żadnych skutków. Zastanów się, dlaczego. 

  • Czy podałaś mamie oba argumenty, które tu wymieniłaś? 

Jeśli tak, postaraj się stworzyć listę korzyści, które niesie za sobą wyjazd na obóz językowy. Kiedyś bardzo często używałam tego sposobu, aby jasno i czytelnie przedstawić rodzicom w formie schematu wszystkie argumenty. W ten sposób pokażesz, że masz bardzo konkretne powody do wyjazdu, a Twoja decyzja jest przemyślana. Obok wypisz wszelkie kontrargumenty, które podała mama i które przyjdą Ci do głowy, a obok nich Twoje rozwiązania problemów

  • W jaki sposób przeprowadzałaś rozmowy?

Pamiętaj, że jakiekolwiek dyskusje podejmowane w złości nie mają sensu. Ważne, aby zachować spokój i słuchać się nawzajem. Jeśli będziesz słuchała tego, co mówi druga osoba, większa szansa, że ona zacznie słuchać Ciebie. A skoro macie wspólny cel - rozwiązanie kwestii obozu korzystne dla wszystkich - i słuchacie się nawzajem, jesteście już w połowie drogi do sukcesu.

Podsumowując, spróbuj znaleźć wszystkie argumenty za, obalić te przeciw i wypisać wszystko na kartce. Z mamą porozmawiaj jeszcze raz, bardzo spokojnie i w odpowiednim momencie (kiedy obie będziecie wypoczęte). Bądź otwarta na to, co powie mama - ona na pewno nie chce dla Ciebie źle. Staraj się też nie używać zwrotów "bo ty zawsze"/"bo ty nigdy" ("nigdy mi nie pozwalasz", zawsze są problemy"- zamiast tego mów o swoich uczuciach ("jest mi przykro, że nie mogę wziąć w tym udziału"). Podkreśl, że nie winisz mamy za to, że nie macie na tyle środków finansowych. Poproś ją, żeby pomogła Ci rozwiązać ten problem w inny sposób. Właśnie tak do tego podejdź - nie "pozwól", ale "doradź mi, co mam zrobić w tej sytuacji". Wtedy jesteś postawiona na równi z mamą, a rozmowa jak partner z partnerem pozwala osiągnąć więcej (pod warunkiem, że będziesz pamiętała o spokoju i solidnej argumentacji).

Trzymam kciuki i koniecznie daj znać, jak potoczyła się sprawa!


Pozdrawiam,
Dominique

1 komentarz:

  1. Hmm, czy to nie byl czasem EuroWeek? :p cena sie zgadza, długość pobytu i mniej wiecej data. Tez mialam jechać, ale po doliczeniu oplaty za przejazd okazało się, że ten wyjazd przekracza nieco nasze możliwości finansowe. tylko... po co odpowowdac na tak bardzo przedawnione pytanie? :) szkoda czasu autorek.

    OdpowiedzUsuń

Szablon wykonała prudence. z Panda Graphics. Credits: x | x